paper 3 bab 8
TajukUmumTugasan
TAJUK 8.5 – PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
(Merujuktema 8 HuraianSukatanPelajarandanbukuteksSejarahTingkatan 4 Bab 8)
Berdasrkantajuk di atascalondikehendakimelaksanakantugasanberikut :
i. Membuatrujukanuntukmengumpulmaklumatdaripadapelbagaisumbersepertibukuteks, bukuilmiah, akhbarmajalah, risalah, internet dan lain-lain.
ii. Padaharipeperiksaan, calondibenarkanmembawamasukbukuteks, bukuilmiahdanbahanbercetak yang berkaitankedalambilikpeperiksaan.
iii. Bahanbercetakbolehdigunakansebagairujukanuntukmenjawabsoalan.
TajukUmumTugasan
TAJUK 8.5 – PEMBAHARUAN DAN PENGARUH ISLAM DI MALAYSIA SEBELUM KEDATANGAN BARAT
(Merujuktema 8 HuraianSukatanpelajarandanbukuteksSejarahTingkatan 4 Bab 8)
Soalan :
Huraikanpembaharuandanpengaruh Islam di Malaysia dalamaspekpolitikdanpendidikansebelumkedatangan Barat danmengaitkandengankegemilangan Malaysia padahariini.
Peringatan: Calonhendaklahmenjawabberdasarkankerangkajawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
MarkahPenuh
|
Penegenalan
|
Memahami kehendak tugasan soalan
|
1. Pengenalan
Jelaskan secara ringkas tentang latar belakang pertapakan Islam di Tanah Melayu.
|
5 markah
|
Isi dan Huraian
|
Memahami pembaharuan dan pengaruh Islam dalam politik Malaysia sebelum kedatangan Barat
|
2. Pembaharuan dan pengaruh Islam terhadap politik di Malaysia
Huraikan pembaharuan dan pengaruh Islam di Malaysia sebelum kedatangan Barat.
i. Pentadbiran (15M)
ii. Perundangan (15M)
|
30 markah
|
Menganalisis pengaruh Islam dalam aspek pendidikan
|
3. Kesan dan pengaruh Islam dalam system pendidikan.
Jelaskan kesan pengaruh Islam dalam system pendidikan di Malaysia.
|
15 markah
| |
Mengaplikasikan :
Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam pada masa kini
|
4. Langkah ke arah matlamat Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam yang maju pada masa kini.
Cadangkan langkah-langkah untuk melahirkan Malaysia maju sebagai pusat pendidikan Islam.
|
15 markah
| |
Menilai kejayaan Malaysia sebagai pusat pendidikan Islam pada masa kini
|
5. Kejayaan Malaysia dalam pendidiakan Islam pada hari ini
Berdasarkan pengetahuan anda, jelaskan kejayaan yang telah dicapai oleh Negara kita dalam mengembangkan pendidikan Islam.
|
10 markah
| |
Mencipta / Menjana idea menjadikan Malaysia sebagai sebuah pusat pendidikan Islam antarabangsa
|
6. Cabaran menjadikan Malaysia sebuah Negara maju dalam pendidikan Islam
· Jelaskan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia dalam memajukan pendidikan Islam. (5M)
· Nyatakan langkah-langkah untuk mengatasi cabaran di atas. (5M)
|
10 markah
| |
Menghayati nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotism daripada pengaruh Islam dalam kecemerlangan negara
|
7. Penerapan nilai-nilai murni ikhtibar / patriotism daripada pengaruh Islam dalam kecemerlangan negara.
Nyatakan nilai-nilai murni / ikhtibar / patriotism daripada pengaruh islam yang diterapkan demi kemajuan negara.
|
10 markah
| |
Kesimpulan
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan.
|
8. Rumusan
· Pengetahuan yang diperoleh
· Iktibar kepada diri, bangsa dan Negara
· Harapan untuk masa depan ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang
|
5 markah
|
PeraturanpemarkahanTingkatan 4 Bab 8
KertasSejarah 1249/3
Soalan :
Huraikanpembaharuandanpengaruh Islam di Malaysia dalampolitikdanpendidikansebelumkedatangan Barat danmengaitkandengankegemilangan Malaysia padahariini.
Soalan
|
Isi danHuraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan latar belakang pertapakan Islam di Tanah Melayu
- Agama Islam lahir di Semanjung Tanah Arab
- Islam bertapak sekitar abad ke-13 danabad ke-14
- Kawasan strategik
- terletak di tengah jalan perdagangan antara timur dan barat
- Kawasan terbuka – dikunjungi para pedagang luar
- Peranan pedagang Islam – menyebarkan Islam
- Melaka pusat perdagangan utama dan pusat penyebaran Islam
- Negeri –negeri lain – Kedah, Kelantan, Terengganu, Pahang, dan Johor
- Di Melaka – pengaruh Islam dari segi politik, ekonomi, dan social
- Islam menjadi teras dalam Kerajaan Melaka
- Melaka menjadi pusat penyebaran terpenting di alam Melayu
- Penyebaran Islam melalui
- Perluasan kuasa
- Perkahwinan
- Pendidikan
- Kegiatan intelektual
| |
2
|
Pembaharuan dan pembangunan Islam dalam politik :
a) Pentadbiran
Ø Corak dan kedudukan institusi Raja berubah
Ø konsep Islam
Ø Istilah Sultan / Zillullah Fi-alamdanZillullahfil-ardh / bayangan Allah di muka bumi
Ø Pemerintah menggunakan gelaran Khalifatul Mukminin/ Cth Sultan Mahmud Shah di Melaka Sultan Abdul Ghaffur Muhyidin di pahang
Ø Sistem pemerintahan dan pentadbiran tiga lapisan ( Pusat, Daerah dan Kampung)
Ø Tokh Islam dirujuk sebagai nasab keturunan sultan.
Ø Institusi Sultan berdasarkan perwarisan
Ø Sultan mempunyai kuasa tertinggi
Ø Sistem kesultanan di Perlis, Kelantan, Terengganu, Kedah dan Selangor berbeza daripada Negeri Sembilan.
Ø Negeri Sembilan berasaskan adat Pepatih
Ø Sultan dibantu oleh pembesar ( bendahara, laksamana, penghulu, bendahari, dan temenggung)
Ø Sultan hubungan erat dengan golongan ulama.
Ø Kemunculan ulama berbilang / Tuk Pulau Manis, Tuk Pulau condong, TukTabal
Ø Konsep daulat / pengikat antara golongan rakyat dengan pemerintah
Ø Adatistiadat / cara berpakaian dan jenis pakaian, bahasa dan pengucapan, tingkah laku
Ø Istiadat pertabalan yang penuh tertib
b) Perundangan
Ø Menjamin keharmonian hidup
Ø Peraturan hidup digubal menjadi undang-undang
Ø Dua jenis undang-undang :
i) Tidakbertulis
a) Adat Pepatih
Ø Orang melayu Minagkabau di Negeri Sembilan
Ø Diasaskan oleh Datuk Pepatih Nan Sebatang
Ø Musyawarah asas pentadbiran
Ø Ketua adat lembaga
Ø Pemilihan ketua daripada peringkat bawah
Ø Bersifat Matrilineal
b) Adat Temenggung
Ø Berasaskan system parilineal
Ø Diasaskan oleh Ketumanggungan
Ø Hukum faraid dalam Islam
Ø Disesuaikan dengan ajaran Islam oleh mazhab shafie
ii. Bertulis
Ø Hukum kanun Melaka
Ø Undang-undang laut melaka
Ø Hukum-hukum Islam dijadikan asas undang-undang yang dikuatkuasa
Ø Perkembangan undang-undang bertulis
Ø Undang-undang Pahang, Undang - undang Johor, Undang – undang Perak, Undang –undang Kedah
Ø Perundangan menjadi pencorak kepada perjalanan pemerintahan dan pentadbiran
Ø Kekuatan Islam dipaparkan melalui fasal-fasal dalam undang-undang laut Melaka dan Hukum kanun Melaka
Ø Nakhoda diertikan sebagai imam dan anak buah kapal sebagai makmum
Ø Undang-undang mengecualikan raja atau sultan daripada sebarang tindakan
Ø Lambang kedudukan raja atau sultan sebagai kuasa tertinggi dal kerajaan.
|
30
|
3
|
Kesan pengaruh Islam dalam pendidikan di Malaysia
- 2 jenis pendidikan iaitu pendidikan formal dan tidak formal
- Pendidikan tidak formal
- Pendidikan awal /asuhan dalam institusi keluarga
- Penekanan dan pengajaran nilai-nilai moral
- Pembelajaran melalui pendengaran, penglihatan, dan pemerhatian
- Contoh –
- Pertanian
- Perikanan
- Pertukangan / kraftangan
- Mengajar anak-anak mengenai hal-hal agama
- Kelakuan dan adat resam
- Sikap bersopans antun
- Cara berkawan
- Menjaga maruah
- Pendidikan melalui cerita-cerita lisan seperti cerita binatang dan cerita jenaka
- Cerita-cerita berbentuk teladan dan pengajaran seperti Cerita Anjing dengan Bayang-bayang
- Pendidikan melalui pantang larang dan adat istiadat
- Pendidikan melalui pantun, peribahasa, danteka-teki
- Tujuan supaya tidak bercakap bohong,berkelakuan baik dan menjauhkan apa yang ditegah/buat apa yang disuruh.
- Menerapkan unsur-unsur pengajaran.
- Pendidikan Formal
- Pendidikan berkaitan keagamaan secara langsung/peantaraan institusi yang tertentu.
- Bidangpendidikanilmupengetahuandidominasikanolehgolonganatasandanistana.
- Istana menjadipusatpengajian.
- Pendidikandiberikanolehgolonganpendita/guru yang ditugaskankhas.
- Memberikanpengajarankepadabakalpemerintahdanpembesarkerajaan.
- Selepaskedatangan Islam pendidikan formal berkembangpesat
- Tidakterhadkepadagolonganatasansemata-mata
- Semuagolonganterlibat.
- Dilaksanakan di istana, masjid, rumah, surau, madrasah danpondok
- Di rumahpenekananpengajaran al-Quran.
- Terutama di rumah guru al-Quran /Tok Guru.
- Kanak-kanakberumur 7-15 tahun.
|
15
|
4
|
Cadanganlangkah-langkahkearahmatlamat Malaysia majudalampendidikan Islam padamasakini
- Menguasaiilmupengetahuan
- Menguasaikemahiran
- Mengukuhkanjatidiribangsa Malaysia
- Kreatifdaninovatif
- Memperkukuhilmupengajian Islam
- Menaikitarafkemudahanintrastuktur
- Menambahtenagamahir
- Meningkatkankecekapanpengurusandanpentadbiran
- Memperkasakanperananpusatpendidikan Islam
- Memperluaskanhubungandiplamtikdengannegara Islam lain
- Mengadakanpoertukaranteknologi
- Mempeloporipenggunaanbahasaarabdsamsistempendidikan
- Mengekalkanperpaduannegara
- Meluaskanpeluangkerjaya
- Memberibantuankewanganuntukaktivitipendidikan Islam
( Mana-manamunasabah)
-
|
15
|
5
|
Kejayaan Malaysia sebagaipusatpendidikan Islam yang majupadahariini
- Penubuhan UIA
- Program twining dengan university dariMadinahdanMakkah
- Penubuhan madrasah dansekolahpondok yang moden
- Gabungjalinkurikulumakademikdan agama
- Sekolah agama banyakditubuhkan/dibina
- Penubuhan USIM untukmelahirkanintelek Islam yang professional
- PenubuhaninstitusisepertiDarul Quran bagimenyediakanpeluangmenlanjutkanpelajarankepadapelajar Islam
- Menggunakansukatandaripusat-pusatpendidikan Islam yang terkenal di luarnegara
- Mempunyairamaitenagapengajar yang berkelayakan
- Ramaiibubapa Islam memilihuntukanakmerekakesekolahaliran agama
- Sekolah-sekolahaliran agama telah Berjaya melahirkanramaipelajar yang cemerlang
(mana-manajawapanmunasabah)
|
10
|
6
|
a. cabaran
- kewangan
- kemudahanasas
- teknologimasihrendah
- Tenagakerja
-kurangsokongandaripelbagaipihak
(mana-manajawapan yang munahsabah)
b. langkah
- penguasaanilmu
- penguasaankemahiran ICT
- kewangan
- modal insan
- kerjasamasemuapihak
(mana-manajawapan yang munahsabah)
|
10
|
7
|
-musyawarah
-muzakarah
-bijaksana
- berdayasaing
- pembangunandanpenyelidikan
- Penguasaanilmupengetahuan
- berkemahiran
- bijakmengambilpeluang
- beranimengambilrisiko
|
10
|
8
|
Rumusan
-pengetahuan yang diperoleh
-iktibarkepadadiri, bangsadannegara
-harapanuntukmasadepanmalaysia yang lebihcemerlang
|
5
|