Tajuk Umum Tugasan
TAJUK 8.2 KERAJAAN ISLAM DI MADINAH
(Merujuk tema 8 Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 4 bab 5)
Berdasarkan tajuk di atas calon dikehendaki melaksanakan tugasan berikut;
I. Membuat rujukan untuk mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber seperti buku teks, buku ilmiah,akhbar ,majalah,risalah,internet dan lain-lain.
II. Pada hari peperiksaan, calon dibenarkan membawa masuk buku teks,
buku ilmiah dan bahan bercetak yang berkaitan ke dalam bilik peperiksaan.
III. Bahan tersebut boleh digunakan sebagai rujukan untuk menjawab soalan.
Tema/Tajuk : 8.2 Bab 5 Tingkatan 4
Soalan :
Huraikan pembentukan Kerajaan Islam di Madinah dan menghubungkaitkannya dengan Kerajaan Malaysia pada hari ini.
Peringkatan;
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami latar belakang kerajaan Islam Madinah
|
1.Pengenalan
Jelaskan latar belakang negara kota
Madinah di Tanah Arab sebelum
kedatangan Islam.
|
5 Markah
|
Isi dan Huraian
|
Memahami konsep dan tujuan hijrah
|
2. Konsep Hijrah dan
kepentingannya.
Huraikan konsep ,tujuan dan
kepentingan Hijrah.
i. Konsep Hijrah. (5 M)
ii. Sebab dan tujuan Hijrah . ( 5 M)
iii. Kepentingan Hijrah. ( 20 M)
|
30 Markah
|
Menganalisis aspek-aspek penting kandungan Piagam Madinah dengan Perlembagaan Malaysia
|
3. Aspek-aspek penting Piagam
Madinah.
Jelaskan kandungan Piagam
Madinah .
|
15 Markah
| |
Mengaplikasikan matlamat Malaysia ke arah menjayakan konsep IMalaysia.
Atau
|
4. Langkah-langkah ke arah
menjayakan konsep 1Malaysia
masyarakat Malaysia.
Cadangakan langkah-langkah untuk
menjayakan konsep IMalaysia.
Atau
Hubungkaitkan kandungan Piagam Madinah dengan situasi negara kita
pada hari ini.
|
10 Markah
| |
Menilai kejayaan Negara Malaysia menerusi perpaduan kaum.
|
5. Kejayaan Malaysia.
Berdasarkan pemerhatian anda,
jelaskan kejayaan yang dicapai oleh
negara menerusi perpaduan kaum.
|
10 Markah
|
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Mencipta/Menjana idea menjadikan Malaysia ke arah keamanaan dan keharmonian negara
|
6.Cabaran dan langkah:
i) Jelaskan cabaran yang dihadapi
untuk mengekalkan keamanan dan
keharmonian negara . (5M)
ii) Nyatakan langkah-langkah untuk
mengatasi cabaran di atas. ( 5M)
|
10 Markah
| |
Menghayati Nilai-nilai murni /iktibar daripada aspek perpaduan kaum
|
7. Nilai-nilai daripada aspek
perpaduan kaum
Nyatakan nilai-nilai murni/iktibar yang diperolehi daripada perpaduan kaum
|
10 Markah
| |
Merumus secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan
|
8.Rumusan
Pengetahuan yang diperoleh iktibar kepada diri,Bangsa dan Negara
Harapan untuk perpaduan kaum di Malaysia yang lebih cemerlang.
|
5 Markah
|
Peraturan pemarkahan Tingkatan 4 Bab 5
Tema/Tajuk : 8.2 Bab 5 Tingkatan 4
Soalan :
Huraikan pembentukan Kerajaan Islam di Madinah dan menghubungkaitkannya dengan Kerajaan Malaysia pada hari ini. Bincangkan
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan /Latar belakang Kota Madinah
-Yathrib
-bandar bercahaya
-Hijaz
-Utara Makkah
-Pusat perdagangan
-Strategik
-di tengah-tengah perjalanan antara Makkah dan Syam
-Nasrani
-Yahudi
-Arab
-Aus /Khazraj
-Bani Qainuqa/Nadir/Quraizah
-Kurang aman
-Pergeseran suku Arab
-Penguasaan ekonomi Yahudi
-Ditadbir oleh kerajaan Arab Saudi
|
5 markah
|
2
|
i) Konsep Hijrah ( 5 markah )
-berpindah
-perpindahan dari satu tempat ke satu tempat yang lain
-perpindahan orang Islam
-dari Kota Makkah ke Madinah
-Memperkukuh kedudukan Islam
-Strategi menyebarkan Islam
-Perjuangan
-Menegakkan kebenaran
-Meninggalakkan keburukan/kejahatan
-Semangat ingin berubah
-Perubahan sikap
-Perubahan cara berfikir
-Perubahan tingkah laku
ii) Tujuan - (MS 121) ( 5 markah )
iii)Kepentingan – (Ms 122- 124) ( kepentingan )
|
30 markah
|
3
|
-Nabi Muhammad s.a.w- dilantik sebagai pemimpin di
Madinah
-Perdana Menteri dipilih melalui sistem pilihanraya
- Nabi Muhammad s.a.w adalah sebagai hakim yang
menyelesaikan masalah yang timbul antara orang Islam
dengan orang bukan Islam
-Di Malaysia ,hakim adalah orang yang dilantik Yang
Dipertuan Agong
-Perlembagaan Madinah dibentuk sebelum pembentukan
Madinah.
-Perlembagaan Malaysia dibentuk sebelum merdeka.
-Perlembagaan Madinah ,masyarakat Madinah bebas
mengamalkan agama masing-masing
-Perlembagaan Malaysia turut memberikan konsep
kebebasan beragama
-Perlembagaan Malaysia menetapkan agama Islam sebagai
agama rasmi
-Perlembagaan Madinah, masyarakat Madinah dianggap
sebagai satu ummah dan mempunyai tanggungjawab yang
sama terhadap negara.
-Perlembagaan Malaysia menetapkan warganegara Malaysia
sebagai rakyat negara Malaysia
-Masyarakat Madinah tidak boleh bermusuhan sesama
sendiri
-Masyarakat Malaysia digalakkan bersatupadu dan
bekerjasama
-Piagam Madinah undang-undnag Islam digunapakai secara
menyeluruh tetapi peraturan kekeluargaan di dalam
sesuatu kabilah boleh diamalkan selagi tidak bertentangan
dengan Islam
-Di Malaysia ,undang-undang sivil menjadi teras tetapi
undang-undang syariah juga digunakan untuk orang-orang
Islam
-Kerjasama antara masyarakat Madinah dituntut demi
memajukan ekonomi negara
-Kerjasama antara masyarakat Malaysia juga turut dituntut
memajukan ekonomi negara
-Di Madinah,unsur penipuan dan riba dihapuskan dalam
sistem perniagaan
-Di Malaysia, rakyat diberi pilihan mengamalkan sistem
ekonomi yang bebas riba
-Semua anggota masyarakat dikehendaki mempertahankan
Madinah daripada ancaman luar.
-Semua rakyat Malaysia dikehendaki bekerjasama
mempertahankan negara daripada ancaman luar
(RELA,Wataniah)
-Keselamatan orang bukan Islam ( khususnya Yahudi)
terjamin selagi mereka mematuhi perlembagaan Madinah
-Keselamatan warganegara dan warga asing yang berada
di Malaysia terjamin mereka mematuhi undang-undang
dan perlembagaan Malaysia.
(mana-mana yang munasabah )
|
15 markah
|
4. Langkah-langkah ke arah menjayakan konsep
1Malaysia masyarakat Malaysia.
- Mengukuhkan perpaduan rakyat
- Merealisasikan Wawasan 2020
- Merealsasikan Falsafah Pendidikan Negara
- Meningkatkan mutu pendidikan
- MBMBI
- Menghayati Rukun Negara
- Menghayati Perlembagaan Malaysia
- Pendidikan sepanjang hayat
- Mengukuhkan jati diri
- Menerapkan integriti
- Memperkasakan sekolah wawasan
- Program Latihan Khidmat Negara (PLKN)
- Menghormati agama lain
- Menjadikan minda rakyat kelas pertama
- Mana-mana jawapan yang munasabah
|
15 markah
| |
5. Kejayaan Malaysia.
-Kestabilan politik
-Kemajuan pendidikan
-Kebebasan beragama
-Kebebasan mengamalkan kebudayaan pelbagai kaum
(Mana-mana yang munasabah)
|
10 markah
| |
6.Cabaran dan langkah:
Cabaran :
-Masalah perpaduan
-Persaingan ekonomi dunia
-Kekurangan tenaga mahir
-Masalah kemiskinan
-Ancaman dadah
-Penyalahgunaan laman sesawang
-Kemasukan orang asing
-Ancaman liberalisme Barat
-Keruntuhan akhlak
Langkah :
-Memperkukuhkan perpaduan rakyat
-Meningkatkan kerjasama
_Mengamalkan toleransi
-Hormat-menghormati
-Menjayakan konsep 1Malaysia
(Mana-mana yang munasabah)
|
5 markah
5 markah
| |
7. Nilai-nilai daripada aspek perpaduan kaum
-Memanfaatkan kurniaan Tuhan
-Mengekalkan tradisi
-Berani menghadapi cabaran
-Bersatupadu
-Bekerjasama
-Hormat-menghormati
-Toleransi
-Jatidiri
-Berdaya saing
-Berani mempertahankan negara
-Menghormati lambing negara
-Bangga sebagai rakyat Malaysia
(mana-mana yang munasabah)
8.Iktibar
-Pengetahuan yang diperoleh
-Kepada diri,bangsa dan Negara
-Harapan untuk masa depan ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang.
|
10 markah
5 markah
|