Tajuk Umum Tugasan
TAJUK 9.2 – DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
( Merujuk tema 9 Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 4 Bab 10 )
Berdasarkan tajuk di atas, calon dikehendaki melaksanakan tugasan berikut;
I. Membuat rujukan untuk mengumpul maklumat daripada pelbagai sumber seperti buku teks, buku ilmiah, akhbar, majalah, risalah, internet dan lain-lain.
II. Pada hari peperiksaan, calon dibenarkan membawa masuk buku teks, buku ilmiah dan bahan bercetak yang berkaitan ke dalam dewan/ bilik peperiksaan.
III. Bahan tersebut boleh digunakan sebagai rujukan untuk menjawab soalan.
TAJUK 9.2 – DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
( Merujuk tema 9 Huraian Sukatan Pelajaran dan buku teks Sejarah Tingkatan 4 Bab 10 )
Soalan:
Huraikan kemasukan imigran atau buruh asing di Tanah Melayu dari awal abad ke-19 hingga awal abad ke-20 dan implikasinya kepada negara kita.
Peringatan;
Calon hendaklah menjawab berdasarkan kerangka jawapan di bawah.
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Pengenalan
|
Memahami sebab-sebab kedatangan imigran atau buruh asing ke Tanah Melayu.
|
1. Pengenalan
Jelaskan secara ringkas faktor-faktor
kedatangan imigran atau buruh asing ke
Tanah Melayu.
|
5
markah
|
Isi
dan Huraian
|
Memahami cara-cara kemasukan buruh dari China dan India ke Tanah Melayu.
|
2. Cara-cara kemasukan buruh asing ke
Tanah Melayu
Huraikan cara-cara kemasukan buruh asing
ke Tanah Melayu.
(i) Buruh dari Cina (15 M)
(ii) Buruh dari India (15 M)
|
30 markah
|
Menganalisis kesan kemasukan imigran China dan India ke Tanah Melayu.
|
3. Kesan/ akibat kehadiran buruh asing ke
Tanah Melayu.
Jelaskan kesan kemasukan buruh Cina dan
India ke Tanah Melayu.
|
15
Markah
| |
Mengaplikasikan: perpaduan kaum dipupuk demi menjamin keharmonian dan keamanan negara.
|
4. Cara memupuk semangat perpaduan kaum
di negara kita.
Sebagai masyarakat yang berbilang kaum di
Malaysia, bagaimanakah anda berusaha
untuk memupuk perpaduan kaum?
|
15 markah
| |
Format
|
Aspek
|
Perincian
|
Markah Penuh
|
Menilai hasil perpaduan kaum yang terbentuk di negara kita.
|
5. Keberkesanan hasil daripada kewujudan
perpaduan kaum di Malaysia.
Berdasarkan tinjauan anda, jelaskan kebaikan
yang diperolehi negara Malaysia ekoran
daripada wujudnya perpaduan kaum.
|
10 markah
| |
Mencipta/ Menjana idea
|
6. Cabaran memupuk perpaduan dalam
masyarakat majmuk di Malaysia.
a) Jelaskan cabaran memupuk semangat
perpaduan dalam kalangan masyarakat
majmuk di Malaysia. (5 M)
b) Nyatakan usaha-usaha untuk mengatasi
cabaran dalam memupuk semangat
perpaduan di Malaysia. (5 M)
|
10 markah
| |
Menghayati nilai-nilai murni/ iktibar/ patriotisme daripada
|
7. Iktibar daripada kesan semangat
perpaduan dalam kalangan masyarakat
majmuk di Malaysia.
Nyatakan iktibar yang boleh diperolehi
daripada kesan semangat perpaduan dalam
kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.
|
10 markah
| |
Kesimpulan
|
Merumus secara keseluruhan isi yang telah dibincangkan.
|
8. Rumusan
|
5 markah
|
TAJUK 9.2 – DASAR BRITISH DAN KESANNYA TERHADAP EKONOMI NEGARA
Soalan:
Huraikan kemasukan imigran atau buruh asing di Tanah Melayu dari awal abad ke-19 hingga awal abad ke-20 dan implikasinya kepada negara kita.
Soalan
|
Isi dan Huraian
|
Markah
|
1
|
Pengenalan
Jelaskan secara ringkas faktor-faktor kedatangan imigran atau buruh asing ke Tanah Melayu.
1 Kepesatan sektor pertanian komersil
2 Kepesatan sektor perlombongan
3 Keperluan tenaga buruh di Tanah Melayu.
4 Galakan daripada pihak British
5 Buruh India dibawa masuk untuk bekerja di ladang getah
6 Buruh Cina dibawa untuk bekerja di lombong bijih timah
7 Faktor-faktor negara asal menjadi pendorong ke Tanah Melayu
8 Kedatangan buruh Cina dan India tidak dihalang oleh orang Melayu
9 Wujudnya hubungan tradisi antara India dan China dengan Tanah
Melayu.
10 Kemakmuran Tanah Melayu
11 Perusahaan getah/bijih timah pesat membangun
12 Peluang pekerjaan yang banyak
13 Kestabilan politik di Tanah Melayu
|
5
|
2
|
Huraikan cara-cara kemasukan buruh asing ke Tanah Melayu.
(i) Buruh dari Cina (15 M)
A1 Sistem Tiket Kredit
A2 bakal imigran dikumpul oleh Kheh –tau (ketua)
A3 Imigran (sinkheh) diawasi oelh nakhoda kapal atau agensi buruh
A4 Agensi buruh telah menerima bayaran daripada bakal majikan
A5 Golongan Sin Kheh membuat perjanjian akan menjelaskan hutang
secara bekerja dengan majikan dalam tempoh tertentu
A6 Mereka dibekalkan dengan tiket ke pelabuhan yang dituju
A7 Apabila tiba di pelabuhan, mereka diambil oleh pemborong buruh
A8 Pemborong buruh akan mendapatkan majikan untuk imigran.
A9 Sistem Pengambilan kakitangan
A10 Majikan menhantar wakilnya ke China untuk mendapatkan buruh.
A11 Perbelanjaan dan tambang buruh dibiayai oleh majikan
A12 Pegawai yang dihantar mengiringi buruh hingga tempat majikan.
A13 Sistem Pengambilan Rumah Kongsi
A14 Pengambilan buruh dilakukan oleh pegawai di Negara China.
A15 Pegawai ini dilantik oleh sesebuah rumah kongsi
A16 Perbelanjaan dibiayai oleh pegawai sehingga sampai di rumah kongsi
A17 Buruh akan diserahkan kepada tuan punya rumah kongsi
(ii) Buruh dari India (15 M)
B1 Sistem Buruh Bebas
B2 Buruh India datang sendiri dengan biayaan masing-masing
B3 Kedatangan mereka diaturkan oleh orang/kumpulan tertentu
B4 Mereka bebas memilih tempat dan jenis pekerjaan
B5 Sistem Kontrak
B6 Tambang ke Tanah Melayu dibiayai oleh majikan
B7 Buruh bekerja dengan majikan dalam jangka masa tertentu.
B8 Antara 1 hingga 3 tahun
B9 Mereka dibayar dengan bayaran minimum
B10 Antara 4 hingga 13 sen sehari
B11 Sering berlaku pemerasan/penindasan
B12 Disifatkan sebagai satu bentuk perhambaan
B13 Sistem Kangani
B14 Kangani diberi lesen untuk mendapatkan buruh di India
B15 Kangani dihantar pulang ke India untuk mencari buruh
B16 Kangani diberi wang pendahuluan untuk membiayai perbelanjaan
buruh ke Tanah Melayu.
B17 Seseorang kangani dijadikan agensi yang membawa masuk pekerja
asing.
|
30
|
3
|
Jelaskan kesan kemasukan buruh Cina dan India ke Tanah Melayu.
1 Pembentukan masyarakat pelbagai kaum.
2 Penempatan yang berbeza
3 Orang Melayu tinggal di kampong / di luar Bandar.
4 Orang India di estet / ladang
5 Orang Cina di lombong / bandar
6 Pekerjaan yang berbeza mengikut fungsi ekonomi.
7 Orang melayu bertani / miskin.
8 Orang India menjadi buruh
9 Orang Cina menjadi peniaga / berkeja di lombong.
10 Bahasa pertuturan yang berbeza.
11 Tidak terdapat kesepaduan di kalangan penduduk.
12 Interaksi / hubungan social tidak meluas.
13 Menyulitkan proses perpaduan nasional.
14 Sistem pendidikn yang berbeza / sistem vernacular.
15 Meningkatkan / mengembangkan ekonomi.
16 Wujud perbezaan / jurang sosial.
17 Memajukan sektor perladangan / perlombongan.
18 Pertambahan penduduk.
19 Perkahwinan campur.
20 Wujud kepelbagaian kebudayaan
( Mana-mana jawapan yang munasabah)
|
15
|
4
|
Sebagai masyarakat yang berbilang kaum di Malaysia, bagaimanakah anda berusaha untuk memupuk perpaduan kaum?
1 Sukatan pelajaran sekolah yang sama.
2 Penubuhan sekolah wawasan.
3 Sekolah satu aliran / aliran kebangsaan.
4 Pengamalan kebudayaan.
5 Amalan budaya dan agama yang berbeza dihormati
6 Menggalakkan budaya rumah terbuka / perayaan raya bersama.
7 Sukan untuk semua.
8 Program Latihan Khidmat Negara / PLKN.
9 Amalan gotong-royong dan Rukun Tetangga.
10 Melalui subjek Sejarah / Pendidikan Moral / Pendidikan Sivik dan
kewarganegaraan.
11 Perkahwinan antara kaum digalakkan.
12 Menggunakan bahasa kebangsaan semasa berkomunikasi.
13 Mengamalkan budaya yang baik.
14 Menghormati kebudayaan kaum lain.
15 Mengadakan aktiviti perkhemahan yang melibatkan pelbagai kaum.
16 Merancang aktiviti yang boleh disertai pelbagai kaum.
17 Menyertai pelbagai aktiviti anjuran sekolah.
18 Menganjur aktiviti sukan yang tidak berteraskan kaum.
( Mana-mana yang munasabah )
|
15
|
5
|
Berdasarkan tinjauan anda, jelaskan kebaikan yang diperolehi negara Malaysia ekoran daripada wujudnya perpaduan kaum.
1 Memastikan keamanan negara berkekalan
2 Wujud kehidupan/suasana harmoni dalam kalangan rakyat
3 Dapat membangkitkan rasa cinta akan negara
4 Mengelak daripada penjajahan kuasa asing
5 Memastikan ekonomi negara terus berkembang
6 Dapat menarik kedatangan pelabur asing
7 Akan dihormati oleh negara luar
8 Kemajuan negara akan berterusan/berkembang pesat
9 Wujud kerjasama antara rakyat yang berbilang kaum
10 Sebarang pertikaian akan dapat diatasi secara rundingan dan tolak
ansur kaum
11 Menghindarkan perbalahan atau pergaduhan kaum
12 mewujudkan kestabilan politik
13 memakmurkan ekonomi
14 menanam semangat patriotisme
15 mempertahankan negara daripada sebarang ancaman musuh
(Mana-mana jawapan munasabah)
|
10
|
6
|
a) Jelaskan cabaran memupuk semangat perpaduan dalam kalangan
masyarakat majmuk di Malaysia. (5 M)
A1 Sikap mementingkan diri sendiri
A2 Kurang kesedaran
A3 Kurang kerjasama
A4 Pengaruh media massa
A5 Tidak bersikap terbuka sesama kaum
A6 Semangat perkauman yang kuat
A7 Kurang semangat patriotisme
A8 Kurang komunikasi antara kaum
A9 Tidak menghormati budaya dan agama kaum lain
A10 Kurang semangat kejiranan
( mana-mana munasabah)
b) Nyatakan usaha-usaha untuk mengatasi cabaran dalam memupuk
semangat perpaduan di Malaysia. (5 M)
B1 Bersama-sama berganding bahu memajukan negara
B2 Berusaha gigih demi masa depan negara
B3 Menekankan kemajuan dari sudut dunia/akhirat
B4 Memajukan ekonomi/politik/sosial
B5 Menjadi modal insan terbilang/memiliki personaliti unggul
B6 Mendapatkan pendidikan berkualiti/berprestasi tinggi
B7 Mempunyai sikap positif untuk membangunkan bangsa
B8 Berfikiran kritis/kreatif dalam memajukan bangsa
B9 Mencipta inovasi/nilai baru/ciptaan baru
B10 Mempersiapkan diri dengan pelbagai kemahiran
B11 Sentiasa mengamalkan sahsiah/sikap/moral yang baik
B12 Melibatkan diri dalam aktiviti pembangunan minda
B13 Mematuhi ajaran agama
B14 Memelihara jati diri
B15 Mengamalkan budaya hidup sihat
B16 Perbezaan warna kulit/agama/bangsa diketepikan
B17 Bertoleransi dalam kalangan masyarakat
B18 Mengekalkan keamanan
B19 Bertolenrasi dalam kalangan masyarakat
B20 Setiap kaum berusaha melahirkan identiti masyarakat yang merdeka
( Mana-mana yang munasabah )
|
10
|
7
|
Nyatakan iktibar yang boleh diperolehi daripada kesan semangat perpaduan dalam kalangan masyarakat majmuk di Malaysia.
1. Mengetepikan perbezaan bangsa dan agama
2. Mengamalkan sikap berkerjasama
3. Bertolak ansur/tolenrasi
4. Sanggup berkorban
5. Mematuhi undang-undang
6. Menjaga keamanan
7. Kebijaksanaan dalam kepimpinan
8. Permuafakatan anatar kaum
9. Kesungguhan dalam perjuangan
10. Menepati janji
11. Amalan bersaudara
12. Memberi bantuan kepada mereka yang mememerlukan
13. Berakhlak mulia
14. Tidak mudah berputus asa
(mana-mana munasabah)
|
10
|
8
|
Rumusan
1 Kemajuan dan kemakmuran tanah Melayu telah berjaya menarik minat
imigran untuk datang ke Tanah melayu
2 Berbangga dengan negara kita yang menjadi tumpuan pendatang asing
3 Masyarakat tempatan lebih bergiat, berinisiatif dan bersedia
mengusahakan sendiri kekayaan negara
4 Pengetahuan yang diperolehi.
5 Iktibar kepada diri, bangsa dan negara
6 Harapan untuk masa depan ekonomi Malaysia yang lebih cemerlang.
|
5
|